Majikan minta untuk semua pekerjanya lakukan ini di aplikasi whatsapp. Sekali warganet merasakan seperti ini.

Setiap orang pasti mempunyai masalah tersendiri di tempat kerja masing-masing. Biasanya antara masalah yang dihadapi oleh pekerja ini adalah sikap boss mereka yang susah nak respect masa orang selepas waktu bekerja. Seperti yang berlaku kepada seorang pekerja ini, boss dia ada buat satu pesanan dalam WhatsApp group meminta semua staff untuk aktifkan last seen dan blue tick untuk pastikan semua pekerja dapat mesej yang boss dia hantar. Rasanya semua orang dah tahu kan yang aplikasi WhatsApp ni membolehkan kita untuk hide kedua-dua benda tu. Mesej itu dikongsikan satu group.

Dalam mesej tersebut, pekerja-pekerja semua menjawab ‘okay’ bagi menuruti pemintaan boss mereka. Ia mengundang pelbagai reaksi warganet, ramai yang anggap pemintaan boss itu agak keterlaluan kerana melanggar privacy pekerja-pekerja mereka. Mereka menegaskan bahawa ada macam-macam platform dan cara lain untuk memastikan pekerjanya membaca mesej dia tanpa perlu arah pekerja untuk aktifkan last seen dekat WhatsApp. Contohnya macam balas ‘noted.’

Untuk menjadi pekerja cemerlang di tempat kerja adalah perlu seorang yang fokus, rajin, bertanggungjawab serta amanah. Ini Tips Nak Jadi Staff Yang Baik dan Selalu Perform

Biasanya kita dengar, tips untuk menjadi pekerja cemerlang di tempat kerja adalah menjadi seorang yang fokus, rajin, bertanggungjawab serta amanah. Kesemua tips di atas adalah benar sama sekali. Namun, ada satu lagi tips yang kita perlu amalkan secara teknikalnya supaya ia boleh melengkapi kesemua ciri-ciri pekerja cemerlang seperti yang diidamkan. Tips ini sangat membantu sekiranya anda adalah seorang yang rajin mencatat.

Sering mencatat apa- apa yang perlu dan penting. Perkara ini dikongsikan oleh seorang warga Twitter, Nurul mengenai bagaimana kita mahu menjadi seorang warga kerja yang berkebolehan untuk membantu gerak kerja syarikat dengan lebih efisien. Ini adalah tips macam mana kau nak jadi pekerja yang baik, berguna dan boleh membantu dalam syarikat.

Setiap majikan sukakan orang yang cekap buat kerja dan tak perlu recall kerja banyak kali, pesan bertubi tubi. Jadi, kita kena fikir cara macam mana nak perform. caranya, tulis segala taskinformationdetails, borak borak dalam buku atau nota catatan. Apa yang kita patut catit? SEMUA BENDA BERKAITAN DENGAN SYARIKAT. Tapi KITA kena push diri untuk tahu dan ambil tahu semua benda berkaitan dengan syarikat atau bidang kerja yang berkaitan dengan kita. tanamkan dalam diri untuk sentiasa bersedia dalam apa jua keadaan dan kemungkinan. jangan ketinggalan apa pun maklumat atau informasi yang disampaikan atau perlu diambil perhatian.

Mula kerja , 100% yang dibincangkan hanya 15% yang kita faham. Apa yang kita tulis pun tak pasti betul ke tidak. Tapi bunyi sama. Habis je discussion or meeting, amalkan  google terms terms yang kita tulis tu.Tak jumpa? Baru tanya supervisor. Kedua, tulis saja di mana-mana. Boleh tulis dekat ipad ke, apa apa platform atau medium yang membolehkan anda mencari dan maklumat tersebut dengan mudah dan cepat. Tapi tips dia, catit. Jadi, kita takkan miss out benda penting. Sebelum bertanya, refer balik notes. Benda ni nampak macam mudah, remeh, Tapi ingat Bos boleh cari orang lain bila bila masa je.

Ketiga, Jadi, upgrade diri sendiri sampai tahap syarikat yang perlukan kita. Tambahbaik diri dari segi pengetahuan, kemahiran dan sebagainya. Ambil tahu pelbagai aspek dan unit yang ada agar kita bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Ini jugak sebagai pengalaman bagi menambah kepakaran dan pengetahuan dalam bidang yang kita ceburi. Ini adalah tips macam mana kita nak jadi pekerja yang baik, berguna dan boleh membantu dalam syarikat.

Sumber: Nuyul Huda